در نگاه کلی می‌توان گفت تابلو برق فشار ضعیف در مقایسه با تابلو برق خانگی ابعاد بزرگتری دارد. علاوه بر این برای ساخت تابلو برق فشار ضعیف از تجهیزات متنوع و زیادی استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح در مورد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. تفاوت در ولتاژ انواع تابلو برق سبب تقسیم بندی آن‌ها به سه دسته متفاوت شده است. با توجه به تفاوت در ولتاژ انواع تابلو برق می‌توان حدس زد که تجهیزات سازنده آن‌ها نیز با هم متفاوت هستند‌. ولتاژ مورد نیاز برای تابلو برق فشار ضعیف در حدود ۱۰۰۰ ولت است.

اکثر مکان‌هایی که در آن از تابلو برق فشار ضعیف استفاده می‌شود عبارت‌اند از: ایستگاه‌های مبدل، ایستگاه‌های برق، ساختمان‌های تجاری، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و…

نکته قابل توجه در مورد تابلو برق فشار ضعیف اتصال تجهیزات سازنده آن به یکدیگراست. این ارتباط به حدی است که اگر یکی از قطعات سازنده تابلو برق دچار مشکل شود، سایر قطعات با مشکل مواجه می‌شوند‌.

انواع تابلو برق فشار ضعیف:

تابلو برق فشار ضعیف هم انواع مختلفی دارد. در این قسمت می‌خواهیم به توضیح در مورد تقسیم بندی تابلو برق فشار ضعیف بر اساس نوع استفاده بپردازیم که در زیر آمده‌اند.

۱. تابلو برق اصلی

۲. تابلو برق زیر دستی

۳. تابلو برق DB برای روشنایی و دفاتر( دیواری)

۴. تابلو‌های واسطه‌ای یا کنترلی

۵. تابلو‌های خازنی

۶. تابلو‌های MCC.

۷. تابلو‌های کشویی

تابلو برق اصلی:

محل قرارگیری تابلو برق اصلی بعد از ترانس است و تغذیه اصلی کل سیستم بر عهده این دسته از تابلو برق‌ها است. در تابلو برق اصلی با استفاده از مدارات کنترلی و حفاظتی امکان بروز خطا را به حداقل می‌رسانند. فیدر‌های استفاده شده در آن هم بیشتر از نوع کلید هوایی است. قبلا در مورد ترانس چیست توضیح دادیم.

تابلو برق زیردستی:

تابلو برق زیر دستی از فیدر‌های استفاده شده در تابلو برق اصلی تغذیه می‌کنند. کاربرد اصلی آن‌ها توزیع انرژی به قسمت‌های مختلف است. ورودی و خروجی این نوع تابلو با استفاده از کلید‌های کمپکت است. حفاظت از فیدرها هم توسط مکانیسم‌های داخلی کلید انجام می‌شود‌‌. لازم به ذکر است که تابلو برق زیر دستی نیاز به استفاده از مدار فرمان خاصی ندارد. پیشنهاد می شود درباره تابلو برق چیست بخوانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *