مفهوم تابلو برق فشار قوی به محفاظه‌های فلزی مربع شکلی اشاره دارد که وظیفه اصلی دریافت برق و توزیع مناسب آن بین بخش‌‌های مختلف خانه و ساختمان است، مهم‌ترین کاربرد این تابلو ایجاد جریان متعادل برق بین بخش‌های مختلف است.

ظاهر تابلو برق به شکل یک برد الکتریکی است که در آن کلید‌های مختلف جهت کنترل امور متفاوت از جمله قطع و وصلی‌های برق قرار داده شده است، از تابلو برق قوی برای کنترل جریان برق در ولتاژ بین 1000 لی 5000 استفاده می‌شود؛ برای ولتاژ‌های پایین‌تر از این مقدار تابلو برق‌های فشار ضعیف و فشار متوسط کاربرد دارند.

اجزای مختلف تابلو برق فشار قوی

یک تابلو فشار برق قوی از اجزای مختلفی تشکیل شده است هر کدام از این قسمت‌ها وظیفه خاصی را برای کنترل بهتر جریان برق، دنبال می‌کنند در ادامه با مهم‌ترین اجزای یک تابلو فشار برق قوی که در روند درست کار کردن آن، نقش حیاتی دارند آشنا شوید.

  • تجهیزات اندازه گیری

در ساختار طراحی تابلو برق فشار برق قوی، تجهیزات مختلفی برای اندازه گیری میزان ولتاژ برق، وجود دارد به عنوان مثال از CT برای اندازه گیری جریان ترانس استفاده می‌کنند این تجهیزات بر اساس نوع چیزی که بناست اندازه گیری شود متفاوت است.

  • فیوز

فیوزهای به کاررفته در تابلو فشار برق قوی از ایجاد جریان برق آسیب زننده جلوگیری می‌کنند در حقیقت، فیوز به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تابلوی فشار برق قوی است که وظیفه سلامت تابلو و در امان نگه داشتن آن از آسیب‌های احتمالی را به یدک می‌کشد.

  • کنتاکتور تابلو برق

کنتاکتورها کلیدهای الکترومغناطیسی هستند که در ساختار تابلو فشار برق قوی قرار دارند و به عنوان ستون اصلی نگه دارنده عملکرد تابلو فشار برق قوی عمل می‌کنند، کنتاکتور موجود در تابلو فشار برق توسط مدار اصلی برای کنترل جریانات اتصالی کوتاه و بلند کنترل می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *